05 september 2010 05:19 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Welkom op ons forum! Nog geen lid? Registreer je nu gratis!

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: startersdilemma  (gelezen 181 keer)
Rhodus
Rookie
*

Bekijk profiel
« Gepost op: 27 juli 2010 21:41 »

hallo,

graag zou ik van jullie wat advies ontvangen. Ik ben al enige tijd op zoek naar een goede en niet al te dure depower kite. Uiteindelijk wil ik gaan flyboarden. Er zijn echter een paar vragen waar ik geen antwoord op weet en jullie ongetwijfeld wel.

Wat is nou het nut van de 5e lijn. Een 4-lijns depower is toch ook safe?
Waarom verschillen surfkites en landkites in grootte? Is dit omdat de 'arc' groter is of is het dat de weerstand van water groter is dan van het strand? Ik vind het lastig om de grootte van de kite te kiezen.

Ik ben een rookie wat betreft het kiten, maar ben wel jarenlang met 2 lijns vliegers in de weer geweest. Verder 1,93m en 95kg.

Ik denk aan een Ozone Frenzy 10m o.i.d.. Graag advies worshippy
« Laatste verandering: 27 juli 2010 21:44 door Rhodus » Gelogd
snab
Global Moderator
Pro Landboarder

Smokin'

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 28 juli 2010 08:56 »

Ten eerste wil ik even zeggen; top research gedaan!  Topie

Alles wat je zegt klopt, 4e lijn is ook safe (alleen somige kites zijn ontworpen met een 5de lijns safety, vandaar de 5de lijn wink ) ligt totaal aan het ontwerp van de kite.
grootte verschil zit hem inderdaad in de 'arc' en met surfen heb je idd wat meer power nodig omdat je druk nodig hebt om te blijven staan.

Over het algemeen kan je dit aanhouden voor een redelijk kite niveau en 75 kilo;
Tube: +/- 12m²
Open/closed cell foil: +/- 10m²
Twinskin (Peter Lynn): +/- 13m²

Aangezien je beginner bent op depower gebied maar toch 95kg bent klopt dit lijstje wel aardig voor jou. Onder deze 3 "hoofdcategorieën" kan je natuurlijk eindeloos gaan uitsplitsen in type en merk, maar ik raad je aan als je iets gevonden hebt er een aantal reviews van op internet te zoeken zodat je wat meer te weten komt over het gedrag van die specifieke kite (let op, internet staat vol met rotzooi, ook op kite gebied wink )

Frenzy 10m helemaal top  thumpsup

Groeten,
SnaB

Rhodus
Rookie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 28 juli 2010 10:09 »

kijk, dat zijn reacties waar ik mee verder kan. Dank daarvoor  thumpsup

afgelopen week stond er een Frenzy te koop van 2005. Voldoet dit al aan de veiligheidseisen of moet ik dan minimaal een 2007 aanschaffen?
ArdK
Gevorderde landboarder
**

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 28 juli 2010 11:40 »

Het veiligheidssysteem van de 2005 Frenzy is net zo veilig als dat van de huidige Frenzy's. Het grootste verschil is de chickenloop die vanaf 2007 (megatron loop) een stuk gebruiksvriendelijker is. Qua passieve veiligheid (depower bereik/stabiliteit) zullen nieuwe kites iets beter presteren dan de oudere kites, maar dat zijn geen wereldschokkende verschillen.

Het belangrijkste op veiligheidsgebied is dat je de kite goed leert kennen in matige wind zodat je hem later blind kan vliegen: dus gewoon uren maken.

Rhodus
Rookie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 28 juli 2010 21:26 »

Eigenlijk wil ik vanaf een 3 bft aan de gang. Je krijgt dan pas het idee krijgt dat het waait. Ik woon in Arnhem en zal dus niet echt vaak naar de kust gaan om daar te kiten (tenzij het virus me gruwelijk te pakken krijgt... cool. Ik moet zeggen dat het in de 'Rijnvallei' aardig kan waaien, maar niet altijd even constant.

De keus voor de Frenzy staat eigenlijk al vast. Over de grootte twijfel ik nog altijd, maar ach daar kom je ook gauw genoeg achter  Topie.

snab
Global Moderator
Pro Landboarder

Smokin'

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 29 juli 2010 10:12 »

Ahah! een Arnhemmer van de Rijnvallei wink

Sta zelf met zuid/ooster wind altijd op de rijkerswoerdse plassen. Moet met west echt nog een keer gaan kijken bij de Rijn. De wind is inderdaad erg vlagerig maar een frenzy zal je goed bevallen, de maat is inderdaad een twist puntje, voor in Arnhem zou ik een 12 aanraden. Maar dan wel met ligte wind beginnen en rustig opbouwen.

Ik moet je wel waarschuwen voor de personen die kiten in Arnhem, sommige (ik wil geen namen noemen) die kunnen je een heel erg verkeerd advies geven. Daarnaast zijn er ook een paar die juist super TOP advies geven. Ik raad je aan om, als je een vraag stelt aan één van de Arnhemse kiters, even naar de ervaring te vragen. Meer dan 2 jaar zit je op het moment nog wel goed puh

Succes! Maar heb zo'n gevoel dat het wel goed komt. Lekker aan je toekomstige Frenzy gaan beulen!! (en als je tegen die tijd een lesje wil over safety e.d. kan je me altijd een pb of mail sturen via deze site smile )

Groeten,
SnaB

Rhodus
Rookie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 30 juli 2010 21:05 »

Kijk aan! We zullen elkaar dan ongetwijfeld nog wel eens tegenkomen bij de Rijkerswoerdseplassen. Ik hou je adviezen in gedachten.

Vandaag de knoop doorgehakt en de Frenzy 2005 12m gekocht! thumpsup

Te gek, nu nog ff proberen de kite airborn te krijgen van het weekeind. Ik heb al de voorspellingen gecheckt, maar dat voorspelt een 3 bft i.c.m. regen... frusty

Maar ja... ze zitten er wel vaker naast, nietwaar cool
snab
Global Moderator
Pro Landboarder

Smokin'

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 31 juli 2010 13:34 »

Helemaal waar, have fun!!

royzuid
Intermediate Landboarder

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 04 augustus 2010 15:55 »

veel suc6  pompom

Ozone Frenzy 10
Next Black Chili II
Prolimit kitewaist pro

Just Fly So High
forest7
Intermediate Landboarder

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 04 augustus 2010 22:58 »

Kijk aan! We zullen elkaar dan ongetwijfeld nog wel eens tegenkomen bij de Rijkerswoerdseplassen. Ik hou je adviezen in gedachten.

Vandaag de knoop doorgehakt en de Frenzy 2005 12m gekocht! thumpsup

Te gek, nu nog ff proberen de kite airborn te krijgen van het weekeind. Ik heb al de voorspellingen gecheckt, maar dat voorspelt een 3 bft i.c.m. regen... frusty

Maar ja... ze zitten er wel vaker naast, nietwaar cool

De Frenzy is een goede keuze. Ook de maat van 12m2 is perfect voor je gewicht. De safety is zeer goed op alle depowerkites van Ozone. Meteen proberen hoe en of het werkt!

Ik zou wel rustig aan beginnen met deze 12m2 met lichte en stabiele wind, want je geeft aan een rookie te zijn en dan is zo een vlieger toch wel iets om niet te onderschatten.

Ride safe. Respect Nature. Enjoy the ride!

Arien
team forest7
Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: